2007. május 30., szerda

Razglednicák

Radnóti Miklós:
RAZGLEDNICÁK


1

Bulgáriából vastag, vad ágyuszó gurul,
a hegygerincre dobban, majd tétováz s lehull;
torlódik ember, állat, szekér és gondolat,
az út nyerítve hőköl, sörényes ég szalad.
Te állandó vagy bennem e mozgó zürzavarban,
tudatom mélyén fénylesz örökre mozdulatlan
s némán, akár az angyal, ha pusztulást csodál,
vagy korhadt fának odván temetkező bogár.

1944. augusztus 30. A hegyek közt

2

Kilenc kilométerre innen égnek
a kazlak és a házak,
s a rétek szélein megülve némán
riadt pórok pipáznak.
Itt még vizet fodroz a tóra lépő
apró pásztorleány
s felhőt iszik a vízre ráhajolva
a fodros birkanyáj.

Cservenka, 1944. október 6.

3

Az ökrök száján véres nyál csorog,
az emberek mind véreset vizelnek,
a század bűzös, vad csomókban áll.
Fölöttünk fú a förtelmes halál.

Mohács, 1944. október 24.

4

Mellézuhantam, átfordult a teste
s feszes volt már, mint húr, ha pattan.
Tarkólövés. - Így végzed hát te is, -
súgtam magamnak, - csak feküdj nyugodtan.
Halált virágzik most a türelem. -
Der springt noch auf, - hangzott fölöttem.
Sárral kevert vér száradt fülemen.

Szentkirályszabadja, 1944. október 31.


12 megjegyzés:

  1. ezt is 'ott' találtad?:)
    néha nem tudom, hogy hol a szemem:(

    VálaszTörlés
  2. Nekem megvan a Bori notesz hasonmás kiadása, akkor is végigbőgtem.
    Amikor a holtakat, akiket agyonvertek, kihantolták, a zsebében megtalálták. Több példányban másolta, hogy legalább a versei ne vesszenek el.

    VálaszTörlés
  3. Hát nem tudom, részben talán(erre már nem emlékszem) gimnáziumi tananyag is volt.
    No nem ilyen mélységben,

    VálaszTörlés
  4. ami azt illeti, mi is tanultunk pár verset Tőle..., de az régen volt:(

    VálaszTörlés
  5. Nem lehetett régebben, mint amikor engem tanítottak :)
    De mondtam már, s olvastad is, amiket a hangulatom szerint írkáltam a másikban, nagyon szeretem a verseket

    VálaszTörlés
  6. akkor ebben is hasonlók lennénk...:)

    VálaszTörlés
  7. véletlenek nincsenek..., szerintem...
    De ezt már tudod..:)

    VálaszTörlés
  8. igen újabban sokan mondják ezt nekem

    VálaszTörlés
  9. ha sokan mondják akkor el kell hinni..:)

    VálaszTörlés
  10. kezdem, de örök kételkedő vagyok

    VálaszTörlés