2008. július 14., hétfő

Petőfi Sándor: Ha férfi vagy, légy férfi......

Ha férfi vagy, légy férfi,
S ne hitvány gyönge báb,
Mit kény és kedv szerint lök
A sors idébb-odább.
Félénk eb a sors, csak csahol;
A bátraktól szalad,
Kik szembeszállanak vele…
Azért ne hagyd magad!

Ha férfi vagy, légy férfi,
S ne szád hirdesse ezt,
Minden Demosthenesnél
Szebben beszél a tett.
Építs vagy ronts, mint a vihar,
S hallgass, ha műved kész,
Mint a vihar, ha megtevé
Munkáját, elenyész.

Ha férfi vagy, légy férfi,
Legyen elved, hited,
És ezt kimondd, ha mindjárt
Véreddel fizeted.
Százszorta inkább éltedet
Tagadd meg, mint magad;
Hadd vesszen el az élet, ha
A becsület marad.

Ha férfi vagy, légy férfi,
Függetlenségedet
A nagyvilág kincséért
Árúba ne ereszd.
Vesd meg, kik egy jobb falatért
Eladják magokat.
„Koldusbot és függetlenség!”
Ez légyen jelszavad.

Ha férfi vagy, légy férfi,
Erős, bátor, szilárd.
Akkor, hidd, hogy sem ember
Sem sors könnyen nem árt.
Légy tölgyfa, mit a fergeteg
Ki képes dönteni,
De méltóságos derekát
Meg nem görbítheti.

Pest, 1847. január




36 megjegyzés:

  1. Ez mostanában is így kellene hogy legyen

    VálaszTörlés
  2. „Koldusbot és függetlenség!”
    Ez légyen jelszavad.

    A koldusbothoz nem feltétlenül ragaszkodom.:))

    VálaszTörlés
  3. Jajjjj, de régen találkoztam vele...

    VálaszTörlés
  4. Úgy-e?
    Milyen öreg verseket tudok én?

    VálaszTörlés
  5. Hát jó régen írták, az biztos!:-))))

    VálaszTörlés
  6. Petőfi nem a vágyait fogalmazta meg?

    VálaszTörlés
  7. Én azt hiszem férfi volt a javából, s nem " hitvány gyönge báb"

    Azért az elveit soha nem adta fel a haláláig.

    Még, ha azt is mondhatjuk gonoszan, hogy kapóra jött a szabadságharc.
    Hogy mit tett volna egy békés időszakban??? Hát nincs alternatív történelem (vagy csak nem tudunk róla)

    VálaszTörlés
  8. Ha egészében nézzük, akkor nem a javából, de Te biztosan jobban tudod.

    VálaszTörlés
  9. Izéééé... mindent nem tudok... de a versbeli java számomra javának tűnik

    VálaszTörlés
  10. "Ha férfi vagy, légy férfi,
    Erős, bátor, szilárd."

    VálaszTörlés
  11. S nem az volt?
    Gyenge, gyáva, gyál (lágy, de úgy nem alliterál! :P ) volt?

    VálaszTörlés
  12. Amennyire tudom, nem volt erős, még alkatilag sem. Lélekben biztosan.

    VálaszTörlés
  13. Jaaaa a macsóságot kéred számon?

    Lehet, hogy nem tudott a fogával elhúzni egy mozdonyt (esetleg a nemesebb testrészével sem), de az kit érdekel?

    Sem a bátorság, sem a leki szilárdság nem követeli meg. Sőt a lelki erő sem követel meg olyasmit

    VálaszTörlés
  14. Nem. Egyszerűen az erőnlétét, meg sok mást. Amúgy a vers tetszik, kicsit patetikus, de jó.

    VálaszTörlés
  15. Rendben.
    25 éves ifjú volt, amikor ez a verse született.
    És összesen 26 évet élt.
    S ez alatt a röpke idő alatt alkotott 3 emberre/költőre valót.
    És bár patetikus ez a költeménye, de én úgy vélem úgy élt, ahogyan itt megfogalmazta.
    (Bár már az elébb halkan elsuttogtam, ahhoz, hogy ez megvalósuljon, ott volt a szabadságharc).
    Lehet egyébként szánalmas öregemberként halt volna meg (akár Barguzinban)

    VálaszTörlés
  16. Csak úgy :)

    Azt hiszem itt a "férfi volt a javából" megjegyzésemen akadtál ki

    VálaszTörlés
  17. Nem akadtam ki, csak haloványan azt szerettem volna kidomborítani, hogy Ő nem pont ilyen volt. Ezért merészeltem azt mondani, hogy a vágyait fogalmazta meg.

    VálaszTörlés
  18. Rendben.
    Rajtam női szemüveg van....

    VálaszTörlés
  19. Ez így nem korrekt!
    Ha – szerinted – nem pont ilyen volt, akkor várjuk azt is, hogy – szerinted – milyen volt?

    VálaszTörlés
  20. Én értettem, mire gondolt a "nem pont ilyen volt"-vel :)

    VálaszTörlés
  21. Jó Neked! (Legalább Neked jó!) :-))))

    VálaszTörlés
  22. Megsúgom (hogy Neked is jó legyen :)))) ):

    A testi felépítésre gondolt.

    VálaszTörlés
  23. Köszönöm, így már dereng...
    Svejk mondta egy vevőjének, akinek egy kisméretű kutyát akart eladni:
    „De hát a kutya nem borjú! Nem a méret a fontos, hanem a tudás!”
    (Bocs, Sándor!)

    VálaszTörlés
  24. A hasonlat tökéletes.

    Bár én mondtam Juhorkának, nem az a fontos, hogy a fogával el tudott-e húzni egy mozdonyt.

    VálaszTörlés
  25. Alma!
    Te is tudod, hogy Petőfi egy idealizált képet próbált leírni a férfiasságról.
    Én sem vagyok pont ilyen, gondolom Te sem, és még sokunknak vágyálom, hogy ilyenek lehessünk.
    Amit kiemeltem - "Ha férfi vagy, légy férfi, Erős, bátor, szilárd." - a költőre sem igaz, mert fizikai alkata eleve nem volt ilyen. Ezért kérdeztem, hogy "Petőfi nem a vágyait fogalmazta meg?".

    Lehet, hogy nem olvastad az összes hozzászólást?

    VálaszTörlés
  26. „Erős, bátor, szilárd” – úgy érzem ezek a jelzők nyugodtan megillethetnek egy akár 48 kg-s embert (is).

    VálaszTörlés
  27. Alma köszönöm....hászen ezt magyarázom már mióta!

    VálaszTörlés
  28. Na, talán most, így egyesített erővel... :-))

    VálaszTörlés
  29. Nem hiszem, hogy csak Fekete László a férfi (mellesleg nem vonz!)

    VálaszTörlés
  30. Maximum a maga súlycsoportjában.
    Te is tudod, hogy vékony volt és kissé "gödhös". Miért gond, ha ezt firtatom?

    VálaszTörlés
  31. OK. (mielött KO. lenne)
    Akkor – így a harmadik menet végén – egyezzünk meg egy döntetlenben! :-)))

    VálaszTörlés
  32. :)))

    Azért nem baj, ha én a göthösök pártján állok?

    Az anyai szívem is ezt kívánja :))))

    VálaszTörlés
  33. Na gyere csak ki a kultúrház elé kistesó!! :-)))

    Irány a veszekedős oldal.

    VálaszTörlés
  34. Héééé hééé bicskákat, pisztolyokat kéretik a ruhatárba leadni!!!!!!

    VálaszTörlés