2007. június 14., csütörtök

Karinthy Frigyes: Hangversenyen

Ica jóvoltából hangversenyen vagyok (igaz Csajkovszkij hegedűversenye zeng fülemben). S bár most más verset kerestem egy nagyon kedves barátnőmnek, remélem megbocsájtja, ha ez kellett MOST nekem.

*****************************************************

Vakító fénnyel nyirkos éjszakámba
Csillárok íve gyúl ki hirtelen.
Hangok... szinek... morajló ember-erdő:
Tükörvilágos, boltives terem.
Egyszerre csönd lesz: hullámgyűrű indul
S megtörve zúg alá a szírtfokon:
- Beethoven szólal. - Egy fehérruhás lyány
Négy ujja borzong át a húrokon.

Hullámok jönnek... lüktető rohamban
Sziszegve forrnak - nő az áradat,
Szilaj gyönyörrel, bőszülő habormon
Forog lihegve és dagad, dagad...
Terjed... kiönt... betölti a világot...
Vaskéz fog össze reszkető szivet -
- Egyszerre egy sikoltás -: és utána
Üresség tátong: csöndes és siket

Most halk kacaj kél: - vibrál, bugyborékol
Aztán merészen, gúnyosan kitör!
Ostorszíjak suhognak a magosban
Sziszegve bomlik szét a víztükör,
Zajongva tör magosbra, mind magosbra,
Ujjongni kezd el - s nyögve visszadűl!...
- Fehérruhás lyány, ah, ez csodaszép volt!
Halálos csönd felel köröskörül.

Fehérruhás lyány, most tovább, merészen
Az elvarázsolt tengerek felett - -
Nézd, nézd, az arcok égnek, összefolynak
Szemek fehérje tágul, rádmered.
Csillárok íve szikraóceánt önt,
Vonagló mámor árad szerteszét -
- Én ismerem, én ismerem e mámort
Én ismerem a hétbolygók neszét.

Egy a mi útunk: diadalmak útja
Egy a mi célunk: más nem érti meg.
Megáll előtte szürke félhomályban
E lomha, szürke, áradó tömeg.
Melynek szivében kelt csodás derengést
Zengő húron száguldozó vonód:
- Ó, én is, én is járom azt az útat!
Ó, én is, én is értem azt a szót!

Agyamba' zengő tetterő viharzik:
Az íj feszűl: közelg a pillanat.
Közelgünk már e néphez itt, szivének
Hideg tavába dobni horgomat.
Beszélni hozzá bűvösen, zokogva,
Ringatni lelkét lágyan, csöndesen...
- Vadúl belémarkolni, összerázni,
Hogy felriadjon, mint az én szivem!

Szivük riadjon: rebbenő szemökkel
Meredjenek rám öntudatlanul
Zsíros szivökbe, zsiros kis szivökbe
A vér rohanjon, lüktetőn, vadúl.
Más tengerekről, más vizeknek árja
Süvöltve ront a szirtes parton át -
- Beethoven, értlek! Tőled kell tanúlnom
A szívhezszólás nagyszerű tanát.

Fehérruhás lyány, ifjuság, dicsőség!
Én büszke álmom, én mohó hitem!
Még egyszer fusson ujjad át a húron!
Ujjongva, zúgva, győzedelmesen!...
Csillárok íve: - most már felloboghatsz;
Tetszés viharja: - harsogj zúgva fel!
- Köszöntlek, távol, pirkadó Jövendő,
Jövel, dicsőség, ifjuság, jövel!! ...



7 megjegyzés:

  1. ""Fehérruhás lyány, ifjuság, dicsőség!
    Én büszke álmom, én mohó hitem!
    Még egyszer fusson ujjad át a húron!
    Ujjongva, zúgva, győzedelmesen!...""


    Úgy legyen!!!

    VálaszTörlés
  2. Nézd meg a másik kedvencemet... bár most nem zeng az a vers úgy a lelkemben, mint amikot feltettem a másik blogomba!

    VálaszTörlés
  3. Olvasgatom a verseket, sajnos most leszedni nem tudom, remélem fennmaradnak!

    VálaszTörlés
  4. Ica nem azért teszem fel, hogy leszedjem... vagy véges a lap tartalma?

    VálaszTörlés
  5. Nekem már volt véges, amikor töröltek mindent! Azóta mindig bennem van, holnap még lesz-e alkalmam?.... Március-ápris eleje volt a nagy törlés időszak..nehéz felejteni!

    VálaszTörlés
  6. Meg kellene tényleg csinálni azt amit belabig javasolt, hogy oldalakként elmenteni, de ezt olyantól kéne megkérdezni, hogy kell aki ért is hozzá, mert ez egy megoldás lenne a multy ellen.

    VálaszTörlés
  7. Érttrem... dehisz nekem sok csak itt van...

    VálaszTörlés