2007. június 2., szombat

Áll a világ legnagyobb székely kapuja

A második torjai falunapok fénypontját kétségtelenül a monumentális méretű — 15,06 m széles és 9,45 méter magas — székely kapu felavatása jelentette, hiszen az Aporok falujának bejáratánál állították fel a világ legnagyobb székely kapuját. A galambdúc egyik végén kereszt, a másikon pedig kopja látható, ami azt jelképezi, hogy Torján római katolikusok és reformátusok élnek. A torjai erdőből származó tölgyfa kaput a huszonhat éves, helybeli Pethő Sándor faragta, és rajta Vén Árpád torjai népi költő vidám hangvételű rigmusai olvashatók. Az avatásra nagyszámú külföldi és hazai vendég, meghívott érkezett, a két testvértelepülés, Gádoros és Kistarcsa küldöttsége is jelen volt. Az ünnepséget megtisztelte jelenlétével Marius Crivþonescu turisztikai államtitkár, Pálosi Ferenc, a Magyar Köztársaság konstancai tiszteletbeli konzulja, Puskás Bálint szenátor, Petre Strãchinaru demokrata párti parlamenti képviselő. A rendezvényt Kováts András polgármester nyitotta meg, majd Petre Strãchinaru, Vajda Lajos szólt az egybegyűltekhez. Torja jeles szülöttjeiről Kisgyörgy Zoltán, lapunk munkatársa tartott érdekfeszítő előadást, majd a két testvértelepülés polgármestere, illetve alpolgármestere mondott ünnepi beszédet, Kistarcsa második embere a címeres magyar és a két hét múlva városi rangra emelkedő Kistarcsa zászlóját nyújtotta át a nagyközség elöljáróinak. Pethő Sándort Marius Crivþonescu államtitkár az Év művésze címmel tüntette ki. A székely kaput Vargha Béla kézdi-orbaiszéki római katolikus főesperes, Egyed László feltorjai és Beke Boróka karatnai református lelkipásztor szentelte, illetve áldotta meg, majd Daragus Attila alpolgármester felkérésére az államtitkár, Kováts András polgármester, Puskás Bálint szenátor, Vajda Lajos, a megyei tanács alelnöke, Pálosi Ferenc konzul és a két testvértelepülés küldöttségének vezetői elvágták az avatószalagot, és elsőként a lóháton és népviseletbe öltözött fiatalok haladtak át a székely kapu alatt.

Közreműködött a kézdivásárhelyi tanulók klubja fúvószenekara és mazsorett­csoportja.

Ezt követően a megye legszebb rendőrőrsének felszentelése és megáldása következett. A megyei és kézdivásárhelyi rendőrség képviselőinek a jelenlétében ªtefan Niþu ortodox pópa és Pap Antal feltorjai római katolikus lelkész megszentelte és megáldotta a felújított, muskátlival díszített őrs épületét, melyre három — román, magyar és angol — nyelvű tábla került. A szombati nap következő momentuma a II. János Pál pápa emlékére állított kereszt felszentelése volt. Itt Vargha Béla főesperes és Pap Antal feltorjai plébános mondott méltató beszédet, illetve áldotta meg az ugyancsak Pethő Sándor által készített emlékkeresztet. Szigeti Ferenc Krisztus keresztfája című versét Kováts Judit tanuló szavalta el.

Vasárnap a községháza előtt újabb, a rekordok könyvébe illő esemény történt, hetven torjai közreműködésével elkészült a világ leghosszabb, hatvan méter hosszú túrós puliszkája, amit ingyen lehetett megkóstolni.


u.i képet még nem találtam.

8 megjegyzés:

  1. Impozáns lehet. Kár hogy még nincs kép róla.

    Kicsit ünneprontó is leszek. Engem szörnyen irritál a címadás. A világ legnagyobb székely kapuja ez előtt is állt...

    VálaszTörlés
  2. Nem én adtam a címet... és fura, keresem a képet, tényleg szép helyen van, a kopjafa kissé eldugva a városháza udvarán.
    Egyikről sincs a neten, vagy nem jól keresem. A Simándi szoborról van, de azt mégsem tehetem ide :)

    VálaszTörlés
  3. Nem én adtam a címet... és fura, keresem a képet, tényleg szép helyen van, a kopjafa kissé eldugva a városháza udvarán.
    Egyikről sincs a neten, vagy nem jól keresem. A Simándi szoborról van, de azt mégsem tehetem ide :)
    És ez szerintem nem az itthoni, hanem az otthoni kapu...

    VálaszTörlés
  4. Sejtettem, hogy nem te adtad a címet. :)

    VálaszTörlés
  5. én csak Árpád fejedelem szobrát találtam meg Torjánál, de még nézem, hogy meg van e fényképen.a kapu

    VálaszTörlés
  6. Szerintem ott kell lennie, a nálunk lévő kapu mérteiról nem, csak készítőjéről tudok

    VálaszTörlés
  7. itt megtaláltam a képet
    www.erdelyiutazas.hu/

    VálaszTörlés