2008. január 26., szombat

Heltai Jenő: A régi nők

Ilának egy Heltai :)))))

---------------------------------------------------------------------------

Tudod-e még a régi nőket ?
Fáj még, hogy el nem érted őket ?
Üres feju kóc-lelkű bábuk,
Szájuk piros volt, szép a lábuk.
Jöttek, ragyogtak megigéztek,
Te meg dadogtál mint a részeg,
Azt hitted akkor túl nem éled,
Hogy mással hálnak nem tevéled,
Gőgös királynők, tiszta hattyúk.....
Talán még sírtál is miattuk.

Hányszor motyogtad zagyva lázban :
"Nem jól csináltam, elhibáztam.
Tovább kellett vón könyörögni,
S jól járok én is mint a többi.
Megkóstolom jóízű húsát,
Nem ölne meg a szomorúság."
És hajtogattad még sokáig :
"Egyik bolond volt, rongy a másik,
Álmatlan éjjelt, szép szerelmet
Sem ez, sem az nem érdemelt meg."

Gőgös királynők, tiszta hattyúk ?
Hamar leszállt az alkonyatjuk.
Egy év... vagy öt-hat... s fényevesztett
hazug bűbájuk kopni kezdett.
Jaj, hova lett a sok parázna,
Friss fiatal test vad varázsa ?
Izzó nyarukra hűvös ősz ült,
Sok meghízott... egy meg is őszült,
Templomba jár ma, vén boszorkány...
Szívedben elcsitult az orkán.

Tudod-e még a régi nőket ?
Szeretted és gyűlölted őket.
Aztán te is vénülni kezdtél,
Elszáll az élet, ugye tesvér ?
Nem vagy te már a régi éhes.
Hány éves is vagy ? Hatvan éves ?
Mire reád köszönt a hetven,
Csak temetőt látsz vén szívedben.
Itt nyugszik egy nő... ott megint egy...
Jó volt-e, rossz-e... végre mindegy !


27 megjegyzés:

  1. Kösz Nezsu!
    Én most melyik vagyok?
    A boszorkány?
    Ja igen és azért már vannak ősz hajszálaim is.

    Még szerencse , hogy mosolyogsz Rám, így most én is jót nevettem.
    Pusszantás
    Ila

    VálaszTörlés
  2. jajj nem is ezt akartam......
    Bocsánat a gonoszságért!
    Jön másik

    VálaszTörlés
  3. Nem történt semmi, jót nevettem
    Le ne vedd!

    VálaszTörlés
  4. Dehogy veszem, de megérkezett a másik.... s most épp azon gondolkozom, nem Mezey Mária énekelte-e a dalait

    VálaszTörlés
  5. Ha igaz ő, úgy emlékszem én is.

    VálaszTörlés
  6. Ha igaz ő, úgy emlékszem én is.

    VálaszTörlés
  7. No akkor már csak Reinitz Bélában kéne egyességre jutnunk :D

    VálaszTörlés
  8. Zeneszerző, de Ady verseket zenésített meg :(
    Rém buta vagyok.

    VálaszTörlés
  9. Azt hiszem, ennek a versnek a mélységét csak azok a férfiak érzik át akik már túl vannak a hatvanon. Meg sok minden máson!

    VálaszTörlés
  10. Ma, hogy újra olvassuk, egészen más szemmel, mint ahogy annak idején olvastuk Heltai verseit, különösen vagyunk velük. Azok a hangulatok, melyeket annak idején keltettek bennünk, fölébrednek és összekeverednek a mai, egészen más hangulatokkal. Valami finom fonnyadt ízét érezzük a verseknek, azt az ízt, amely némely régi, nemes borokban szokott meglenni. Ami akkor új, sokszor meghökkentő is volt bennük, azon ma már rég túlvagyunk; ma önmaguktól, a költőnek belőlük kibontakozó arculata által hatnak ezek a versek. Úgy vagyunk velük, mint bizonyára a költő maga is: eltűnt ifjúságunkat keressük bennük, régi hangulatainkat, melyek vággyal, melankóliával töltenek el, de megfogni már nem tudjuk őket.

    Schöpflin Aladár: Heltai Jenő versei A cikk A Nyugatban jelent meg 1911-ben
    A teljes cikk itt olvasható:
    http://epa.niif.hu/00000/00022/00075/02264.htm

    VálaszTörlés
  11. Kedves Nezsu! Ne neheztelj rám nagyon. Tudom ez az üzenő nem arra való, hogy egy vendég teljesen lefoglalja, de ez a vers annyira ide kivánkozik. Elnézést kérek!

    Heltai Jenő : Háromtól hatig

    Elmentem egyszer önhöz Édes
    sok sok igérgetés után
    e diszkrét célra Ön kibérelt
    egy kétszobás lakást Budán.
    Oh nem valék szerelmes Önbe
    ettől nyugodtan alhatik
    de hát nem tudtam mit csinálni
    háromtól hatig.

    Férjem ilyenkor nincsen itthon
    a magány rossz tanácsadó
    átmentem többször is Budára
    ez ugye megbocsátható?
    Ön oly szelíden tud susogni
    ez engem úgy elandalít...
    A végén a babája lettem
    háromtól hatig.

    A nagy szerelmi virradatra
    hamar borult az alkonyat
    eloszlott lassankint a mámor
    tűzünk lassankint lelohadt.
    Ritkábban mentem át Budára
    Ön is csak néha-néha hítt
    ilyenkor szörnyen untuk egymást
    háromtól hatig.

    Ma szakítottunk, hála Isten!
    Szívem dobog, szemem ragyog.
    Nem kell többé Budára mennem
    szabad vagyok, szabad vagyok!
    Derülten nézek a jövőbe
    csak egy dolog nyugtalanít
    hogy mit fogok ezután csinálni
    háromtól hatig.

    VálaszTörlés
  12. Dehogy neheztelek.
    Valóban ide kívánkozott. S még a többi Heltai vers is!
    És köszönöm a Heltai méltatást is.
    Valamiért egyes íróinkat, költőinket "szeretünk elfelejteni", pedig nem érdemlik meg.

    VálaszTörlés
  13. Nagyon kedvelem Heltai verseit Kosz.

    VálaszTörlés
  14. Döbbenet! Ezek a versek nagyon megválaszolják azokat a kérdéseket, amiket a nők szeretnének tudni a férfiakról, csak nem merik megkérdezni... félnek a választól:))
    ... és ahogy c991s idézte, finom, fanyar ízzel:))

    VálaszTörlés
  15. A Csöcsi nem is szereti Heltait :-( Én viszont Heltai versein keresztül szerettem bele az irodalomba.

    VálaszTörlés
  16. Efit lekellene onteni forro malnaszorrel.

    VálaszTörlés
  17. Csöcsike úgy fúj erre a szél, hogy azt a forró málnaszőrt én meginnám..... :D

    VálaszTörlés
  18. Szóval az a helyzet, hogy itt kölcsönkaptam egy Heltai kötetet, ha jól emlékszem 1927-es kiadást. Vissza kellett adnom, ezért legépeltem, hogy meglegyen. Próbáltam volna scannerrel először, de a hajtogatástól szétszakadt volna a könyv. Így csak az előlapját ás a hátlapját scanneltem, a többit gépeltem. Nehéz munka volt, mert először is meg kellett keresni azt a betűtípust, amit anno használtak. Olyan nem volt, csak hasonló. A második probléma, hogy meg kellett keresni a fontméretet, mert azt akartam, hogy egy oldalra csak annyi text kerüljön, mint az eredeti könyvben. Ez sikerült. Ezt követően harcolnom kellett magammal, mert az akkori helyesírás nem pontosan egyezik azzal a helyesírással amit én ismerek és automatikusan alkalmazok. De legüzdöttem ezt is. Van Heltai kötetem a számítógépemben. No nem ebben, hanem a másikban, de azt hiszem annak a ronda Csöcsinek vagy a bűbájos feleségének Dulifulinak elküldtem.

    VálaszTörlés
  19. Nem tudom mióta élsz kinn, arra emlékszem, hogy egy érettségi találkozónkra az egyik lány elhozta az emlékkönyvét.
    Irultam-pirultam, hogy most (akkor) 30 év múltán kiderül, mekkora bárgyúságokat írhattam egy emlékkönyvbe.

    Heltai idézet volt... (már nem emlékszem mi), az én korosztályom még igen erősen bibliofil volt (mindenki olvasott), közöttük én bibliomán. Olyasmiket olvastam, amelyek a hivatalos tanmenettől elég erősen eltértek. Aztán volt, hogy a tanmenet utolért.... :)

    VálaszTörlés
  20. Igaz ami igaz...én is igyekeztem magamnak egyéni tanmenetet kialakítani. Amíg a többiek fociztak én a könyvtárban ültem. Szombathelyen a Berzsenyi Dániel Könyvtár majd valamennyi könyvét kiolvastam. Még a kinai Majomkirály arcfestésének technikai részleteit is, aztán következtek a drámák, O'Neill, aztán a görög tragédiák ...és folytathatnám a sort. De Heltai mindig mellettem volt.

    VálaszTörlés
  21. No ennyire nem voltam "betűrágó" :D
    Ám ha valamiről azt hallottam, hogy az valamiért tilos, addig jártam utánna, míg legalább egy művet elolvastam az illetőtől.
    ÉN akartam megállapítani, hogy az az író jó vagy sem.

    VálaszTörlés
  22. És milyen furcsa az élet. Valamikor réges régen olvastam Baranyi Ferenc Hűségünk c. versét. Ma egy oldalon vagyunk a Kalákán :-)

    VálaszTörlés
  23. Ha még nem nézted volna meg, nézd meg kérlek, most jelent meg az én nagyon kedves ifjú barátom (alig 95 éves... a teste) kötete, itt van a multin is, matuzsálem 95 néven, de a blogom telisde teli van az írásaival (Bogdán Kálmán).

    Egyébként én nem találom furcsának, nekem az furcsa, hogy ennyi alkotó 'barátom' van. :)

    VálaszTörlés
  24. Kedves Nezsu!
    Én még nagyon zöldfülű vagyok ezen a lapon. Tetszik az oldalad
    Azért írok, mert én is nagyo szeretem Heltait. Ez a vers nekem is megvan pps formában. Szívesen elküldeném, vagy feltölteném. Nem tudom sikerül-e. (Az angol tudásom egy nagy 0)

    VálaszTörlés