2009. február 1., vasárnap

Carl Sagan: Korok és Démonok

http://sites.google.com/site/paradosz/Home/carl_sagan_korok_es_demonok.zip?attredirects=0
Szerintem érdemes letölteni, majd elolvasni!!!

Elnézést kérek, de a megjelenő lapon a "Legutóbbi webhelytevékenység" menűpont alatti "Welcome" menűre kattintva érhető el a letölthető könyv. (Nem tudom miért így hozza :( )

Kis ismertető a könyv elejéből.
Tudományos konferenciára utazott a szerző, s a taxisofőrrel történő párbeszéd egy része, s az azt követő gondolatai:

"Beültünk a kocsiba. Az ablaktörlők egyhangúan végezték a dolgukat, az út hosszúnak ígérkezett. Azt mondta örül, hogy én vagyok az a tudományos fickó, mert rengeteg kérdése van a tudománnyal kapcsolatban. Nem baj, ha most mindjárt föl is tesz néhányat?

Természetesen nem. Miért lenne baj?

Elkezdtünk beszélgetni. Ám hamar kiderült, hogy nem a tudományról. A megfagyott földönkívüliekről kérdezett, akik San Antonio közelében a légierők bázisán senyvedtek, azután a szellemidézésnek arról a fajtájáról, amelyet angolul channelingnek hívnak, és az elhunytak véleményének a kitudakolását értik rajta (mint tudjuk, nem sok eredménnyel), majd sorban a Kristályról, Nostradamus próféciáiról, az asztrológiáról, a torinói lepelről... Szinte begerjedt az izgalomtól, ahogy ezeket a titokzatosabbnál titokzatosabb témákat egymás után előhozta. De mindig le kellett hűtenem:

— Csupa értékelhetetlen bizonyíték - ismételgettem kitartóan. — Sokkal egyszerűbb magyarázat is lehetséges.

Bizonyos értelemben nagyon olvasott volt. Tisztában volt például Atlantisz és Lemuria, az „elsüllyedt kontinensek" problematikájának összes spekulatív részletével. Kisujjában volt minden expedíció, ami indulásra várt, hogy fölfedezze a hajdan virágzó civilizáció ledőlt oszlopait és rommá vált minaretjeit, amelyeket már csak a mélytengeri világító halak és a tengeri szörnyek látogatnak. De maradtak hézagok. Noha az óceán még biztosan rejt sok titkot, én tudtam, hogy az oceanográfusok és a geofizikusok semmilyen bizonyítékot sem találtak Atlantisz és Lemuria létezése mellett. A tudomány szerint sohasem léteztek. Rosszkedvűen ugyan, de kénytelen voltam ezt a tudomására hozni.

Az esőcseppek tompán doboltak a kocsi tetején, és ő egyre kedvetlenebbé vált. Megértettem, hogy amit elutasítottam, az nem csupán hibás elképzelés volt, hanem számára sokkal több: dédelgetett illúzió.

Pedig a valódi tudományban rengeteg olyan dolog van, ami ugyanilyen lelkesítő, sőt még titokzatosabb, igazi intellektuális kihívás — és ráadásul sokkal több köze van az igazsághoz. Vajon tudott az élet molekuláris építőköveiről, amelyek a csillagközi tér kiterjedt hideg, ritka gázfelhőiben lebegnek? Hallott már elődeink lábnyomairól a négymillió éves vulkánikus hamuban? A Himalája kiemelkedéséről, amikor India összeütközött Ázsiával? Vagy arról, hogy az injekciós fecskendőhöz hasonló felépítésű vírusok miként juttatják be DNS-üket a gazdaszervezet sejtjeibe az őrző-védő apparátus orra előtt, megbénítva ezzel a sejt reprodukciós gépezetét; vagy a rádióhullámokkal folytatott kutatásokról a földönkívüli intelligens lények után; vagy Ebla nemrég felfedezett ősi civilizációjáról, ahol reklámozták az Ebla-sört? Nem, nem hallott róluk. Semmit sem tudott a kvantum-bizonytalanságról, nem is hallott róla. A DNS-ről pedig csak annyi jutott az eszébe, hogy a nagybetűknek ez a kombinációja elég gyakran elő szokott fordulni."


http://sites.google.com/site/paradosz/Home/carl_sagan_korok_es_demonok.zip?attredirects=0

innen letölthető pdf-ként:

http://nezsu11.multiply.com/journal/item/453/453

10 megjegyzés:

  1. Ezt feltétlenül elolvasom, köszönöm.

    VálaszTörlés
  2. Belekukkantok én, aztán majd meglátom...

    VálaszTörlés
  3. Belekukkantottam, érdekes. De bosszant, hogy HTML formátumban van. Nincs meg valahol PDF-ben? Kerestem, de nem találtam.

    VálaszTörlés
  4. Én sem találtam mást!
    Sajnálom.
    Ha van türelmed, jelöld ki az egész szöveget és tedd bele valami wordbe.

    Talán a formázások is átmennek.

    VálaszTörlés
  5. Ez jó ötlet :)
    Ám! Juhorka elmondat ő hogyan csinálta:

    "Foxban, de Explorerben is. Fájl - nyomtatási kép - oldalbeállítás, margók, mindent üresre - nyomtatás - nyomtató PDF."

    VálaszTörlés
  6. No felteszem a pdf-t is!!! irány a bolg!!!!!!

    VálaszTörlés
  7. Egy szót sem szólhattok! :)
    Remek a kiszolgálás :)

    VálaszTörlés
  8. Köszi, ez biztos, hogy nekem tetsző olvasmány.

    VálaszTörlés