2008. augusztus 30., szombat

Találós kérdés: miért is nyerte meg tetszésemet ez a pps???? :))))

Az alpaka Andokban élő, vad ősét az inkák háziasították valamikor a 2–4. században. Az Inka Birodalomban különleges tiszteletben részesítették a fajt: gyapjából készült a királyi öltözék, és számos vallási szertartásban részt vett az „istenek ajándéka”. Már ekkor nagy hangsúlyt fektettek a vérvonalak tisztaságára és a szakszerű tenyésztésre.

A spanyol konkvisztádorok és gyarmatosítók nem ismerték fel a faj jelentőségét, ezért aztán a merinó juhok mellett egy időre háttérbe szorult. Újra felfedezése Sir Titus Salt nevéhez fűződik, aki a 19. században, a brit textilipar iparosodását követően felfedezte, hogy az alpakaszőr sokkal erősebb a juhok gyapjánál, és finomsága ellenére sem gyengül.

Azóta elsősorban Peru, Bolívia és Chile területén rendkívül nagy mennyiségű alpakát tenyésztenek (itt él a világ hárommilliós alpakaállományának mintegy 99%-a), de más latin-amerikai országokban, Észak-Amerikában, Új-Zélandon és Ausztráliában is megjelentek kisebb tenyészetei. A legfontosabb alpaka-központ a perui Arequipa, ahonnan Európa és Japán felé exportálják az alpakagyapjút. Gazdasági haszna mellett jámbor és tiszta természete miatt az alpaka egyre gyakoribb házikedvenc.
Attachment: Az_alpakka rb.pps

29 megjegyzés:

  1. Mert ma a híradóban láttad, hogy pici alpaka aranyos, és gondoltad, aki nem látta, az is lássa. Én láttam, tényleg kedves állatoknak tünnek, föleg mikor kicsik.

    VálaszTörlés
  2. Ez nem véletlenül egy elfuserált teve ? :)) vagy láma... Lám de vicces vagyok...

    VálaszTörlés
  3. Nem tom...:((
    Édesek és ragaszkódóak asszem...
    Olyan mintha 20 féle állatból gyúrták volna össze...
    Mondjuk az én egyik kedvencem a kecske, nagyon emlékeztet arra is...

    VálaszTörlés
  4. Olyan odabújos , simulós kis maszatok :-)))

    VálaszTörlés
  5. Hogy miért tetszik a pps? Csak.

    VálaszTörlés
  6. Többféle oka is lehet annak, hogy megtetszett Neked ez a pps.
    Néhány lehetséges ok ezek közül.
    1. Tetszik maga az állat a maga sokféleségében, küllemében.
    2. Tetszik Neked az alpaka természete, az a viselkedés, ahogyan az emberhez viszonyul ez a bájos, kedves, küllemében is elragadó állat.
    3. Megnyerő, ahogyan az alpaka és az ember viszonyulnak egymáshoz. A kölcsönösség a barátságban, a kedvességben.
    Lehet, hogy nem tudtam minden lehetséges okot felsorolni, de ezek a dolgok számomra is nagyon szimpatikusak. :-)

    VálaszTörlés
  7. Lehet, hogy nálatok nem szól a pps alatt a nem túl jó minőségü zene?

    VálaszTörlés
  8. Nálam szól a zene, csak a felirata nem harmonizál vele,
    ezt a népdalt nagyon sokan elénekelték, ez – történetesen – nem Bob Dylan hanem az Animals-verzió.
    (De lehet, hogy mégsem ezért tetszik Neked a pps?)

    VálaszTörlés
  9. Az Animals két változatban is fenn van nálam.

    Valóban velük a kedvencem. A Bob Dylanos változatot nem ismertem (nagy híányosságom!)

    Valóban ezért tettem fel elsősorban :)

    VálaszTörlés
  10. Viheted :))))

    Pontgyűjtő versenyben vagy?

    VálaszTörlés
  11. Bevallom őszintén - remélem ezt majd piros ponttal jutalmazzák odaát - mikor a címet megláttam, azt hittem, elírás történt, alpakkát akartál írni, amit még én is ismerek.:))
    Ezt az állatot láttam már tv-ben, mindig azt hittem, hogy láma. Hát ilyen szörnyen tudatlan vagyok. Brrr...
    Amúgy aranyos állat, de azért nekem a kedvenc háziállatom továbbra is a kutya, a vadállatok közül pedig a farkas. Gondolom azért, mert én egy békés bárány vagyok.:)) Vagy inkább egy "birka".:))

    VálaszTörlés
  12. Az alpakka -- két k-val, az a fémötvözet, amelyből még a nagymamámnak is volt evőeszközkészlete.
    Az alpaka -- egy k-val, az ez a jószág, amelyet a pps bemutat :)))))

    VálaszTörlés
  13. és ne feledkezzünk meg a vikunyáról sem, aki szintén aranyos és alig különbözik az alpakától!

    VálaszTörlés
  14. Tényleg?! Csak nem?! :)))
    (Amúgy pont ezt szerettem volna kifejezni a hsz-omban, sajnálom, ha érthetetlen volt.)

    VálaszTörlés
  15. Bocsánatot kérek, ha kioktatásnak tűnt volna!

    VálaszTörlés
  16. Hi-hi-hi.
    Nekem meg mindig van alpakka etkeszletem, hasznaljuk is.De alpakagyapjum nincs.Nem is ismerem.

    VálaszTörlés
  17. Te Alma! Van olyan, hogy vikunya vagy szőke vagyok????

    VálaszTörlés
  18. Na, megnéztem... Köszönöm! Nekem azért a vikunya is és az alpaka is elég rendesen láma lett volna eddig:D:D:D
    Nem mondom, hogy eztán biztonsággal felismerném, de legalább, ha mostantól látok egy lámát, megkérdezem, hogy biztos az? :D:D
    Mindenesetre megpróbálom megnézni a szemét, hogy biztos sötétkék...?:D:D:D

    VálaszTörlés
  19. Ha énekelve kérded, feltétlenül válaszolni fog :)))))))

    VálaszTörlés
  20. Hát... vagy halálos vágtába kezd!:D:D:D

    VálaszTörlés
  21. Az alpaka is köp? A láma ugyanis ezt teszi. Aranyos, de köp?

    VálaszTörlés
  22. Na, még egy ismertető, nemcsak a sötétkék szem...:D:D:D

    VálaszTörlés
  23. Gondolkoztam rajta hogy alpakkat tartok, de a kutya vadaszatnal hasznosabb :)

    VálaszTörlés