2008. február 28., csütörtök

Arany János: HOC ERAT IN VOTIS

Az előző vers kastély-estély rímpárja hívta elő ezt az Arany verset.
Azt gondolom, mindkettő költői bravúr :)


----------------------------

Ez volt vágyam netovábbja,
Hogy ne légyek senki bábja;
Kötelesség vampyr-vádja
Ne háljon mindig velem:
Gondolám, majd egy kis birtok
Vételére pénzt szorítok,
Ott el-űltetek, s el-irtok;
Új erőért, mívelem.

A csatából, bár nyomorral,
Fél-kézláb, de ép gyomorral
Hazatérni - győzelem.

S bárha nem lesz rajta kastély,
Kenyerében sem kakastéj;
Sőt kopasz nyár, zord havas tél
Több mint tavasz és zefir:
Semmi légvár! semmi ábránd,
Mi a jelenből tovább ránt,
S űzve tarka szép szivárványt
Mindig a jövőbe sír!
Boldog az, kit a ma-hozta
Örömétől meg nem foszta
Sem a holnap, sem a hír.

Nézni - oh, mint egykor régen -
Ami szép van földön, égen;
Boldog első gyermekségem
Otthonos vidékeit; -


(1878 körül)

9 megjegyzés:

  1. Nézni - oh, mint egykor régen -
    Ami szép van földön, égen;
    Boldog első gyermekségem
    Otthonos vidékeit; -

    Nagyon értem! Szívemből szól... az egész is, de ez a rész külön is.
    Ez a cél.

    VálaszTörlés
  2. Bongoc hehe... nem ez volt a cél, csak emlékeztem. hogy nem sok rímpár található a magyar költészetben a kastély szóra :D

    VálaszTörlés
  3. Nade. Az nem nekem szól, de a vers nekem is, ha akarom:))

    VálaszTörlés
  4. Persze, azt hiszem pont Arany mondta, egy versét értelmezésre, hogy "gondolta fene!"

    VálaszTörlés
  5. Igen... :))) Ő mondta, ezt én is olvastam! Jó fej lehetett:))

    VálaszTörlés
  6. ...hogy Te ma miket bányászol elő :)) ...nagyon jól teszed!

    Azon gondolkodtam Nezsukám, hogy milyen lehet a hangulatod, mert tudom, hogy a vers választás Nálad attól függ!?

    VálaszTörlés
  7. Részben igen Zizukám, ám most Tóth Árpád motoszkált és Aranyt tényleg a rímpár miatt hoztam.

    Most azon gondolkokozom épp, hogy a Mexikó -- fekszik ó. nem Kosztolányi volt -e?

    VálaszTörlés