2009. július 8., szerda

Petőfi Sándor: A szájhősök

Meddig tart ez őrült hangzavar még?
Meddig bőgtök még a hon nevében?
Kinek a hon mindig ajkain van,
Nincsen annak, soha sincs szivében!
Mit használtok kofanyelvetekkel?
Évrül-évre folyvást tart a zaj,
És nem ott-e, ahol volt, a nemzet?
Nincs-e még meg minden régi baj? 

Tenni, tenni! a helyett, hogy szóval
Az időt így elharácsoljátok;
Várva néz rég s oly hiába néz az
Isten napja s a világ reátok.
Nyujtsátok ki tettre a kezet már
S áldozatra zsebeiteket,
Tápláljátok végre a hazát, ki
Oly sokáig táplált titeket. 

Áldozat s tett, ez a két tükör, mely
A valódi honfiút mutatja,
De ti gyáva s önző szívek vagytok,
Tettre gyávák s önzők áldozatra.
Hiszem én, hogy mint a fák tavasszal,
Megifjodnak a vén nemzetek,
De ti hernyók új lombot nem adtok,
Sőt a régit is leeszitek. 

S oh mi vakság! fölemelte még a
Népszerűség őket paizsára,
Az elámult sokaság, miképen
Megváltóit, karjaiba zárja.
Megváltók? ők a hon eladói,
Elveszünk ez ordítók miatt...
Rólok tudja ellenünk, hogy félünk,
Mert a félénk eb mindég ugat. 

Én ugyan nem állok a sereghez,
Mely kiséri őket ujjongatva,
És ha egykor közibök vetődöm,
Nem egyébért lépek e csapatba,
Csak azért, hogy fölfordítsam majd ez
Ál nagyok győzelmi szekerét,
S haragomnak ostorával vágjam
Arcaikra a bitó jelét! 

Szatmár, 1847. augusztus

22 megjegyzés:

  1. Kedves Zsuzsa!
    Akár ma is írhatta volna Petőfi, ha élne.
    Szeretettel: Valentinus

    VálaszTörlés
  2. Valentinus Kedves!
    Én is úgy gondolom :)

    VálaszTörlés
  3. Igaza van Valentinusnak.Kellemes idotoltest!

    VálaszTörlés
  4. Petőfit elővenni mindig érdemes.

    VálaszTörlés
  5. Az idő úgy szalad. S mi változik? A gondolkodásmód, az emberi érzés szinte semmit. Hiába ostromoljuk a világűrt.
    Jó hogy vannak, akik ezt jól látják, s szavakba tudják önteni!
    Köszönet nekik.

    VálaszTörlés
  6. Kedves Zsuzsa!
    Ha nem tudnánk, hogy mikor született ez a vers, a mai dátumot is alá lehetne írni az aktualitása miatt. Köszönöm szépen, hogy felhoztad-:)))
    Szeretettel: Valentinus

    VálaszTörlés
  7. "Ha nem tudnánk, hogy mikor született ez a vers, a mai dátumot is alá lehetne írni az aktualitása miatt."
    Számból vetted ki a szót:-)

    Szerencsére egyre több és több tettre kész hazafi van körülöttünk, akik nem az ún "Fotel forradalmárok":-))

    Ide is beillesztem, ha nem probléma, nekem valahogy mostanában Ez a kedvenc Petőfi versem:
    http://www.youtube.com/watch?v=772gVzII4xI
    Ehhez is passzol. "Telitalálat!"

    VálaszTörlés
  8. Azt hiszem kedves Te másik csoportra gondolsz, kb. azokra, akik ELLENÉBE hoztam ezt a verset.
    De legalább abban egyetérthetünk, hogy a vers szép, és aktuális, bárhonnan is nézzük.

    VálaszTörlés
  9. Ha a videó nélkül hallgatom a verset, bizony jó.
    Ha a melléfűzött képeket is kell néznem, akkor bizony butaság!
    Már rég aktualitását vesztette. :P

    VálaszTörlés
  10. A hazaárulás soha nem évül el, nezsu, ezt jó lenne megérteni végre:-)

    VálaszTörlés
  11. Sajnos, úgy látom, a butaság sem!
    Hol is van ilyen törvénycikk?
    Mert még a Szentkorona tanban sincs!

    VálaszTörlés
  12. Vannak íratlan szabályok is, amiket életveszélyes áthágni. EZ pl a legtipikusabb esete, ennyire egyszerű.

    Nem kellene kezdeni azt a butaság-os minősítgetésekkel teletűzdelt beszédet. Csak szólok, nehogy aztán megint az legyen, hogy én vagyok a renitens.
    Nem mondtam Rád, és Veled kapcsolatban ilyesmit, rendben? Azt javasolnám, hogy maradjunk szépen békességben, lehet az ilyen szavak betűzögetése nélkül is beszélni. Te mondtad, egy másik oldalon. Bár ez a Te oldalad, nyilván Te szabod a szabályokat. Én csak megpróbálok ehhez igazodni.

    VálaszTörlés
  13. Értem.
    S ha én az én íratlan szabályaimat alkalmazom, mert teszem azt éppen én vagyok az erősebb, (mondjuk azokon, akik lámpavasakat emlegetnek) akkor az szerinted helyénvaló?
    Az én íratlan szabályaim szerint a lámpavasemlegetők gőzölt agyú egyének, s valamilyen zárt osztályon a helyük. Egy ilyen íratlan szabály hogy tetszik?

    VálaszTörlés
  14. Nekem mindegy, ez itt egy cyber világ, virtuális cuccokkal. A való világban majd eldől, hogyan tovább.Nem tudom, mi lesz a sorsa a hazaárulóknak.Nem értem, miért aggódsz miattuk annyira?

    VálaszTörlés
  15. A hazaárulózás egy rendkívül veszélyes eszköz.

    VálaszTörlés
  16. Mert én nem tudom megítélni, ki hazaáruló, s ki az akire csak ráfogják igen nagyhangú valakik.

    VálaszTörlés
  17. Értem. Tehát azt meg tudjátok mondani, ki a magyarkodó, nagymagyar, neonáci, stb, (címkézni azt jelesre tudtok), de arról fogalmatok sincs, mit jelent a hazaáruló fogalma.Segítek: azok, akik a magyar adófizetők pénzét elherdálják, hazudnak reggel, délben, meg este, és közben nem csinálnak semmit. SEMMIT. Helyesebben ellopják, amit mások szorgalmas munkával összehordanak.
    Továbbá olyan kétes ügyletek folyamán, mint a Sukorói botrányos "telekcsere" és egyéb csalások, több milliárd Forinttal károsítják meg a magyar államot. (oszkótól gyurcsányig, és bajnaiig mindenki a nevét adta ahhoz a disznósághoz.)
    Lehetne reggelig sorolni, ti is pontosan jól tudjátok, hogy az ország java-része milyen körülmények között él, gettózik, gürizik, a hazaáruló senkiháziak még mindig lopnak, lopnak, lopnak és lopnak. Máshoz nem is értenek.
    És Ti úgy tesztek, mintha minden rendben lenne, életeztetek fő feladata meg az, hogy aki megpróbál ezek ellen a disznóságok ellen tenni, azt simán lenácizzátok, lefasisztázzátok, kifulladásig végzitek ezt a feladatot.

    A helyetekben nagyon óvatos lennék, nehogy végül egy kalap alá vegyenek (hamarosan) a hazaárulókkal.

    VálaszTörlés
  18. Már megint TI!
    Nem lehetne a Ti-ből engem kivenni (mivel nem vagyok benne), s a véleményedet személyekre lebontani?

    Ám azért megkérdem, ki határozza meg, itéli meg, dönti el azt, hogy "és közben nem csinálnak semmit. SEMMIT. "... Ez pontosan mit takar?
    A szociálizmusban tudtam, hogy mit takar, úgy rövidítették: KMK. Most ez a hazaáruló fogalma? Erről lenne szó?

    VálaszTörlés
  19. Petőfi Sándor

    VILÁGGYŰLÖLET "részlet"

    Mennybéli isten, ördög és pokol!
    Mivé lett a föld, s még mivé lehet?
    Minden bokorban egy világfaló
    Minden bokorban embergyűlölet.

    Gyűlölnek ők, és átkaik kövét
    Dobálják szerte irgalmatlanul,
    Ugy dől belőlük az átok, miként
    Rothadt szag a sirok nyilásibul.

    VálaszTörlés